امروز: جمعه، 29 تیر 1397
مرجع آموزش تخصصی طب سنتی و طب اسلامی

11/26 1396

استفاده نوره (واجبی) از منظر روایات شیعه


طبیعی است که انسان ها برای حفظ بهداشت و پیراستگی بدن ؛خود را از هر گونه آلودگی دور می کنند و این مسئله فطری و ارتکازی است و مراجعه به حمام و شستشوی بدن، نمونه آشکار آن است.
و اما حکمت اصلی استفاده از واجبی به این خاطر است که وجود موهای زاید، یکی از علت های اصلی تجمع میکرب و دیگر آلودگی ها می باشد و اسلام در این خصوص تاکید فراوانی دارد که مسلمانان هر چند وقت یک بار موهای زاید را از بین برده و خود را به نظافت های شایسته آراسته کنند.


اسلام در مورد رعایت نظافت، تاکید بسیاری دارد تا آنجا که نظافت را از ایمان می داند و فراوان در زبان معصومین سلام الله علیهم این تاکید به چشم می خورد.رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه فرمودند: "النّظافة من الإيمان"(پاینده ابو القاسم، نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلوات الله علیه ،تهران، انتشارات دنیای دانش سال 1382 هجری شمسی، چاپ چهارم، ص791)پاكيزگى از ايمان است.

معلوم است کسی که به نظافت بدن اهمیت ندهد و زشتی و پلشتی او را بیالاید،فردی با ایمان نیست (ایمان او ناقص است )، زیرا آلودگی او از دو جنبه در توجه دیگران قرار می گیرد، هم از نظر ظاهری که معمولا چنین افرادی به ظاهر خود نیز اهمیت نمی دهند، به طوری که دیگر مسلمانان از او متنفر و گریزان می شوند و حتی معتقدین دیگر ادیان چنین رفتاری را به حساب مسلمانی و حتی دین اسلام می گذارند، و جنبه دیگر موضوع این است که وجود موهای زاید در بدن موجب تجمع میکروب در نتیجه به خطر افتادن سلامتی خود و دیگران می شود، به همین جهت است افرادی که به نظافت شخصی خود اهمیت نمی دهند، در اصل بی اعتنای به دین و ایمان و به نوعی خارج از آن هستند.

البته احادیث بسیاری در مورد استفاده از نوره که در فارسی واجبی نام دارد از معصوم سلام الله علیهم اجمعین صادر شده است که در بعضی از آن زمان تعیین نشده و اصل استفاده از نوره به عنوان نظافت کننده قوی توصیه شده است و در بعضی تاریخ و زمان خاصی ذکر شده است که در بیشتر روایات، هر پانزده روز مد نظر است و ترک آن به مدت چهل روز و بیشتر، نشانه بی ایمانی دانسته شده و به همین جهت است که به مومنین سفارش شده که از نوره استفاده کنند.

امیر مومنان سلام الله علیه فرمود: "النُّورَةُ طَهُورٌ"(شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه،قم انتشارات جامعه مدرسین،چاپ دوم، سال 1404 هجری قمری، ج‏1، ص 120) یعنی نوره بسیار پاک کننده است.

این حدیث در مورد اصل استفاده از نوره و واجبی بود و اما در خصوص زمان استفاده از نوره نیز احادیث بسیاری نقل شده است از جمله:

رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: " مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَتْرُكْ عَانَتَهُ فَوْقَ أَرْبَعِينَ يَوْماً" یعنی کسی که دوست دارد به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، نباید نظافت عانه(کنایه از نظافت از موهای زاید قسمت های مربوط به عورت و نیز دیگر قسمت های پنهان بدن ) را بیش از چهل روز ترک کند. (من لا يحضره الفقيه پیشین.)

این روایت هشدار به افرادی است که بی اعتنایی نسبت به استفاده از داروهای نظافت را از حد و مرز تعیین شده می گذرانند، در حالی که افراد مومن به چنین سفارش هایی عمل می کنند و شخصی که به این توصیه عمل نمی کند از ایمان به خدای متعال و قیامت دور است.

روایات فراوان دیگر نیز نقل شده است که محدوده استفاده از نوره که حدود پانزده روز است را تعیین کرده است، البته به نظر می رسد هر پانزده روز یک بار، زمان مناسبی برای ازاله موهای زاید باشد، زیرا در این مدت موهای زاید به اندازه کافی رشد کرده کرد و باید از بین برود.

مولای متقیان سلام الله علیه فرمود: "أُحِبُّ لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَطَّلِيَ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً مِنَ النُّورَةِ"(علامه مجلسی محمد باقر بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،تهران، انتشارات اسلامیه، ج‏10، ص 115.) یعنی دوست دارم که مومن هر پانزده روز یک بار از نوره استفاده کند

امام صادق سلام الله علیه فرمود: "السُّنَّةُ فِي النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَإِنْ أَتَتْ عَلَيْكَ عِشْرُونَ يَوْماً وَ لَيْسَ عِنْدَكَ فَاسْتَقْرِضْ"(من لا يحضره الفقيه پیشین) ‏ سنت (اسلامی) در مورد نوره این است که هر پانزده روز یک بار انجام شود و اگر بیست روز بر تو گذشت و پولی برای این کار نداشتی حتما پول قرض کن (تا بتوانی این کار را انجام دهی)

باز از حضرت صادق سلام الله علیه نقل شده است: السُّنَّةُ فِي النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ إِحْدَى وَ عِشْرُونَ يَوْماً فليستدين [فَلْيَسْتَدِنْ‏] عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ (شیخ صدوق،الخصال،قم ،انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه،سال 1362 هجری شمسی،چاپ اول، ج‏2، ص 504) یعنی:سنت در استفاده از نوره هر پانزده روز یک بار است و اگر بر کسی بیست و یک روز بگذرد، باید برای استفاده از نوره قرض کند، و اگر بر کسی چهل روز گذشت و از نوره استفاده نکرد، آن شخص نه مومن است و نه مسلمان.

البته از جمع بندی این احادیث و ظاهر آن به نظر می رسد که بی اعتنایی به امور بهداشتی و نظافت بدن، ایمان انسان را ناقص می کند. پس در واقع می توان تندی بیان معصومین سلام الله علیهم اجمعین را به این خاطر دانست که حفظ بهداشت دارای اهمیت فوق العاده ای در اسلام است به گونه ای که بی اهمیتی به آن به نفی کمال می انجامد یعنی راه رسیدن به کمال در مقابل چنین افراد بی اعتنایی سخت است، پس منظور این نیست که اشخاصی که از نوره و واجبی استفاده نمی کنند و یا این که بر خلاف توصیه معصوم عمل می کنند و این کار را با تاخیر انجام می دهند، مومن و یا مسلمان نیستند و به نظر می رسد بی اعتنایی به این گونه توصیه های موکد موجب می شود که انسان به کمال بالا نرسد. همان گونه که در احادیث معتبری از معصومین سلام الله علیهم اجمعین وارد شده است این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است:

رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: "لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي مَسْجِدِهِ"(شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه،قم انتشارات موسسه آل البیت علیهم السلام، سال 1409 هجری قمری، جلد 5، ص 194) یعنی: نماز نیست برای همسایه مسجد مگر که در مسجدش(مسجدی که در همسایگی اش قرار دارد) نمازش را بخواند. البته این تاکید نشان از نفی کمال نماز دارد ، یعنی این که ثواب نماز کامل ندارد

این خلاصه ای بود از آنچه در بیان معصومین سلام الله علیهم اجمعین در مورد استفاده از نوره یا واجبی که مقصود اصلی ایجاد نظافت و رسیدگی به امور شخصی است، ذکر شد که در کتاب های معتبر شیعه بیان آن گذشت. در نتیجه متوجه می شویم که بین نظافت و ایمان ارتباط عمیقی وجود دارد، به طوری که بی اعتنایی به آن،موجب عواقب ناخوشایندی برای انسان می شود.


آداب و فضيلت دارو كشيدن

در فضيلت دارو كشيدن :

در حديث حسن از حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام منقول است كه : دارو كشيدن پاك كننده بدن است .
از حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام منقول است كه : دارو كشيدن ، دفع دلگيرى و پريشانى خاطر مي كند و بدن را پاك مي كند.
در حديث صحيح از آن حضرت منقول است كه : موى بدن چون بلند مي شود، آب پشت را قطع مي كند، يعنى فرزند به وجود نمى آيد و بندها را سست مي كند و ضعف و تنبلى مى آورد و نوره كشيدن ، آب پشت را زياد مي كند و بدن را قوى مي كند و پيه گرده ها را زياد مي كند و بدن را فربه مي كند.

از حضرت امام رضا عليه السّلام منقول است كه : چهار چيز است كه از اخلاق پيغمبران است ، بوى خوش كردن و سر تراشيدن و نوره ماليدن و بسيار جماع كردن .
از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : موى شارب و پشت زهار و زير بغل را بلند مگذاريد كه شيطان در آنجا جا مى گيرد و پنهان مي شود.

در ازله كردن موی زير بغل :
در حديث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : دراز مكنيد موى زير بغل را، كه شيطان در آن جا پنهان مي شود.
در حديث معتبر ديگر منقول است كه : حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام زير بغل را دارو مى گذاشتند و مي فرمودند كه : كندن موى زير بغل دوش ها را سست مي كند.
در حديث ديگر منقول است كه : دارو گذاشتن زير بغل به تر است از تراشيدن و تراشيدن به تر است از كندن .
در حديث ديگر وارد شده است كه : بسيار بود كه آن حضرت از براى ازاله موى زير بغل به حمام مى رفتند و همين موضع را دارو مي كشيدند و بيرون مى آمدند.

در غايت زماني كه نوره را تأخير توان كرد :
در حديث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : هر مردي كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، بايد موى پشت زهار را زياده از چهل روز نگذارد و حلال نيست زني را كه ايمان به خدا و روز قيامت داشته باشد اين كه ترك كند ازاله موى زهار را زياده از بيست روز.
از حضرت صادق عليه السّلام منقول است كه : حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم در هر جمعه دارو مي كشيدند موى پشت زهار و ميان پا را.
در حديث صحيح از حضرت صادق عليه السّلام منقول است كه : سنّت در نوره كشيدن ، آن است كه هر پانزده روز يك مرتبه بكشند و اگر كسى بيست و يك روز و در روايتى بيست روز، بر او بگذرد كه نوره نكشيده باشد، قرض كند و نوره بكشد و كسى كه چهل روز بگذرد كه نوره نكشد، او مؤمن و مسلمان نيست و او را هيچ كرامت نزد خدا نيست .
از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : هر كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، موى زهار را زياده از چهل روز نگذارد، پس اگر چيزى نيابد، بعد از چهل روز قرض كند و پس نيندازد.
حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود كه : دوست مي دارم از براى مؤمن كه هر پانزده روز، نوره بمالد.
از حضرت صادق منقول است كه : بايد كه پشت زهار را يك هفته بيشتر نگذارد و هر كه نوره را زياده از يك ماه ترك كند، نمازش مقبول نيست .

در دعاهای وقت نوره كشيدن :
از حضرت صادق علیه السّلام منقول است كه : هر كه پيش از نوره كشيدن ، اندكى از نوره بردارد و ببويد و بر سر بينى بگذارد و بگويد:صَلَّى اللّهُ عَلَى سُلَيْمانِ بْنِ داوُدَ كَما اَمَرَ بِالنُّورَةِ، او را نوره نسوزاند.
از حضرت على بن الحسين عليه السّلام منقول است كه : هر كه وقت نوره ماليدن بر بدن ، اين دعا را بخواند، خدا او را از چرك ها و كثافت هاى دنيوى و از گناهان پاك گرداند و به عوض آن مو به او موئى كرامت فرمايد كه در آن مو گناه نكند و به عدد هر موئى از بدنش ملكى خلق كند كه از براى او تسبيح الهى كند تا روز قيامت و به درستي كه يك تسبيح از تسبيح ملائكه ثوابش برابر است با ثواب هزار تسبيح اهل زمين و دعا اين است : اللّهُمَّ طَيِّبْ ما طَهُرَ مِنّى وَ طَهِّرْ ماطابَ مِنّى وَ اَبْدِلْنى شَعْرا طاهِرِا لايَعْصيكَ، اَللّهُمَّ اِنّى تَطَهَّرْتُ ابْتِغآءَ سُنَّةِ الْمُرْسَلينَ وَ ابْتِغآءَ رِضْوانَكَ وَمَغْفِرَتَكَ فَحَرّمْ شَعْرى وَبَشَرى عَلَى النّارِ وَ طَهِّرْ خَلْقى وَطَيِّبْ خُلْقى وَ زَكِّ عَمَلى وَاجْعَلْنى مِمِّنْ يَلْقاكَ عَلى الْحَنَفيَّةِ السَّمْحَةِ مِلَةِ اِبْراهِيمَ خَليلِكَ وَ دينِ مُحَمَّدٍ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم حَبيبِكَ وَ رَسُولِكَ عامِلاً بِشَرايِعِكَ تابِعا لِسُنَّةِ نَبيّكَ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ آخِذا بِهِ مُتؤَدِبا بِتاءَدْيبِكَ وَ تَاءَديبِ رَسُولِكَ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم وَ تَاءْديبِ اَوْلِيائِكَ الَّذينَ غَذَوْتَهُمْ بِادَبِكَ وَ زَرَعْتَ الْحِكْمَةَ فى صُدُوِرِهمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ عِلْمِكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِمْ.

در اوقات نوره كشيدن و ساير آداب آن :
از حضرت صادق عليه السّلام منقول است كه : يك مرتبه در تابستان دارو كشيدن ، به تر است در فضيلت و نفع از ده مرتبه كه در زمستان بكشند.
از حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام مروي است كه : احتراز كنيد از نوره ماليدن در روز چهارشنبه ، كه روز نحس مستمر است ، جهنّم در روز چهارشنبه خلق شده است .
از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : پنج چيز است كه مورث پيسى است : نوره در روز چهارشنبه ماليدن ، وضو و غسل به آبى كردن كه در آفتاب گرم شده باشد، در حال جنابت چيزى خوردن ، زن را در حال حيض جماع كردن ، و در حال سيرى چيزى خورد.

در حديث معتبر ديگر منقول است كه به خدمت حضرت صادق عليه السّلام عرض كردند كه مردم مي گويند: كه نوره كشيدن در روز جمعه مكروه است ، حضرت فرمود: چنين نيست كه تو گمان كردی. چه چيز پاك كننده تر است از نوره كشيدن در روز جمعه .

در فضيلت حنا ماليدن بعد از نوره :

در حديث ديگر منقول است كه حضرت امام محمّد تقى عليه السّلام از حمّام بيرون آمد و از سر تا پاى مباركش مانند گل سرخ شده بود از حنا.
حضرت صادق عليه السّلام فرمود كه : حنا ماليدن ، بوى بد را مي برد و آب رو را زياد مي كند و دهان را خوشبو مي كند و فرزندان را نيكو مي كند. و هر كه بعد از دارو سرتا پا حنا بمالد فقر و پريشانى از او بر طرف مى شود.

حليه المتّقين - علاّمه محمّد باقر مجلسی رحمه الله


خواص شگفت انگیز نوره ، واجبین یا واجبی در طب سنتی و طب اسلامی


از  تحقیقات انجام شده می تـوان نتیجه گرفت که استفاده از پودرهای موبـر علاوه بر پاگیزگی بدن خواص پزشکی فراوانی دارند

نوره (واجبی) گذاشتن حتی یک روز در میان هم مفید است و اشکالی ندارد اما متعارف آن ۱۵ روز یک بار است

زدودن موهای زائد بدن با استفاده از نوره، جدای از مسأله پاکیزگی آن،خواص زیادی دارد که در طب سنتی اسلامی به آن سفارش فراوانی شده است.

سه ماده حیاتی در نوره وجود دارد که شامل آرسنیک، آهک و گوگرد است که در این میان آرسنیک ماده ای است که در شیمی درمانی های امروزی از آن استفاده می شود و ضدسرطان است!

فواید نوره کشیدن به طور کلی:
۱- تقویت بدن
۲- تقویت قوای جنسی
۳- موثر در درمان غلبه سودا
۴- پیشگیری از جنون، خوره، پیسی و آکله
۵- موثر در درمان بیماری های پوستی
۶- رفع دلگیری و پریشانی
۷- موثر در درمان لاغری (باعث فربگی بدن میشود)
۸- پیشگیری از سرطان سینه (در صورت استفاده برای موهای زیر بغل) و سرطان خون (در صورت بوئیدن) و سرطان پوست.

 
چه زمانی برای استفاده از واجبی بهتر است؟

۱- روز جمعه مستحب است.
۲- روز چهارشنبه ممنوع است.
۳- نوره کشیدن بدن ۱۵ روز یکبار توصیه شده است.
۴- استفاده در حال جنابت مشکلی ندارد.

نکته: در صورت حساسیت به نوره بایستی حساسیت را درمان کرد که درمان آن مصرف داروی صف کننده خون است. یا استفاده از صاف کننده های خون مانند کاهو و …

روزهای خوب و بد برای نوره کشیدن کدام است؟
– روایت از امیرالمومنین علیه السلام: از نوره کشیدن در روز چهارشنبه که روز نحس مستمراست احتراز کنید.جهنم در روزچهارشنبه خلق شده است.
– خدمت امام جعفرصادق(ع) عرض نمودند، مردم می گویند نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است.
حضرت فرمودند :چه چیز از نوره کشیدن در روز جمعه پاک کننده تر است؟
– امام صادق(ع)؛نوره کشیدن در حال جنابت اشکالی ندارد.

شیمی درمانی طبیعی و جلوگیری از سرطان با نوره کشدن
– نوره بدن را شیمی درمانی طبیعی می کند،استفاده ازآن پیشگیری کننده ازسرطان پوست است، خانمها اگردر هنگام استفاده از آن کمی از آن را برای از بین بردن موهای زائد زیربغل استفاده کنند هرگز به سرطان سینه مبتلا نمی شوند. همچنین استفاده از نوره پیشگیری از سرطان خون است
بوی نا خوشایند آن نیز درمان کننده و پیشگیری کننده است،اگرآن را بو کنید هرگزسرطان خون نمی گیرید و بدن را در مقابل بیماریها بیمه می کند. استفاده از دارو برای زنان و مردانی که مشکل کاهش میل جنسی دارند نیز باعث افزایش میل جنسی می شود. بهتر است موقع نوره گذاشتن مقدار کمی از آن بر نوک بینی گذاشته شود و بوئیده شود.

تقویت بدن با استفاده از واجبی
شاید مهم ترین خاصیت آن زیاد شدن قلوه پی یعنی بزرگ شدن غده آدرنالین که آدرنالین تقویت کننده بدن است و بدن بر آن استوار است.موی بدن وقتی بلند شود موجب سستی مفاصل و تنبلی می شود.استفاده از نوره بدن را قوی می گرداند و پیه کلیه ها را زیاد میکند و بدن را با نشاط و سرحال و سالم می سازد.

درمان غلبه سودا در بدن با واجبی
از آنجا که نوره سودا را درمان می کند درمان بیماری های با منشا سودا است و یکی از درمان های سودا مداومت بر مصرف نوره است. و از آنجا که خیلی از بیماریهای روحی روانی منشا سوداوی دارند برای آنها هم مفید است.واجبی پاک کننده بدن و دفع دل گیری و پریشانی خاطر میکند،ضد افسردگی و غم و اندوه است.

 درمان عرق سوز شدن و کمک به شادابی پوست

نوره یکی از بهترین درمان ها برای عرق سوز شدن است.همچنین  به مرور زمان پوست را شاداب و لطیف کرده و منافذ پوست را باز می کند
 محکم شدن استخوان ها و درمان پوکی استخوان با واجبین

برای تقویت استخوان ها نوره طبیعی زرنیخ دار بزنید .بعد روغن زیتون وبنفشه ومومیایی بزنید.
نوره بهترین استخوان ساز وقوی ترین در دنیاست.کلسیم خالی هست.

درمان سرد مزاجی زنان با نوره

استفاده از نوره برای زنان و مردانی که دچار سردی مزاج هستند، درمان کننده است و باعث افزایش میل جنسی می شود.

پیشگیری و درمان رماتیسم با نوره

کسی که از نوره استفاده می کند، دچار رماتیسم و نمی شود!

واجبی تنها راه از بین بردن حشرات زیر بغل – شش پا ها

اگر موهای زیر بغل و … زایل نشود، در زیر پوست حشرات ریزی لانه می گذارند که شش پا نام دارند و تقریبا شبیه شپش هستند و به هیچ وسیله ای حتی الکل مالیدن نیز مرتفع نمی شوند، مگر به وسیله خمیر آهک و زرنیخ( واجبی)
درمان قارچ پوستی

نوره همچنین کلیه قارچ های پوستی را که در نقاط مرطوب بدن رشد می کنند، از بین می برد.این گونه قارچ های ذره بینی را فقط با نوره طبیعی می توان از بین برد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مرتب گذاشتن نوره توانائی سیستم دفاعی بدن را بالا برده، گلبول های سفید را فعال تر و بدن را در مقابل بیماری ها مقاوم می کند.

رشد عظلات برای ورزشکاران

اگر ورزشکاران هر هفته از نوره استفاده نمایند، موجب رشد عضلات بدنشان می شود.

استفاده از نوره مانع افتادگی و شل بودن عضلات ساق پا، کشاله ران ها، مثانه، شکم و پهلو می شود و سینه ها را هم جمع می کند

درمان سرد مزاجی و مشکلات جنسی

سرد مزاجی زوجین، زود انزالی را برطرف و نیروی جنسی را تقویت می کند.

برای افزایش تعداد و حرکت اسپرم ها، حداقل هر چهل روز یکبار از نوره برای زیر بغل، کشاله ران، و پشت زانوها استفاده شود.
دیگر فواید نوره

استفاده از نوره در سرماخوردگی های شدید نیز بسیار مفیدست.همچنین برای بواسیر، شقاق و فیستول نیز مفیدست.
مانع زخم بستر می شود.
جهت بهبود رماتیسم، کمردرد، آرتروز، سیاتیک و همچنین ناراحتی های پوستی مانند قارچ، میخچه، رفع بوی بد بدن و برای بیماران دیابتی نیز مفیدست.
استفاده از بعضی وسایل موبر مانند تیغ، موجب می شود تا سر موها به حالت دوشاخ و موخوره درآید و در زمان رشد مو، باعث گیر کردن آن ها در زیر پوست و در نتیجه بوجود آمدن دانه و جوش شود.
اما استفاده از نوره طبیعی، سر موها را نرم و یک شاخه می کند و در زمان رشد مشکل دانه زدن و جوش در زیر پوست به وجود نخواهد آمد(با رعایت آداب نوره کشیدن)

نحوه استعمال نوره
نوره خوب معمولا در سه دقیقه و به صورت فوری عمل میکند . برای اثر گذاری بهتر بدن نباید خیس باشد و نوره را نباید زیاد رقیق کرد
منابع: طب الرسول المصطفی ج ۲ آیت الله تبریزیان و….
 

   خواص شگفت انگیز عنبر نسارا در درمان انواع عفونت

 

   خواص شگفت انگیز نارنج و بهارنارنج در طب سنتی و طب اسلامی

 

   خواص شگفت انگیز میوه آمله «املج» از منظر روایات و طب سنتی

 

   خواص شگفت انگیز میوه آلو «اجاص» از منظر روایات و طب سنتی

 

   خواص شگفت انگیز میوه انار از منظر روایات و طب سنتی

 

   مزاج شناسی / شناخت انواع مزاج

 

   پیشگیری و درمان سرطان با طب سنتی / آیت الله دکتر سید حسن ضیایی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود